N Het Radio Advies Bureau (RAB) heeft de toegangsregels tot het Continu LuisterOnderzoek aangepast, zodat het onderzoek voor met name (commerciële) regionale stations makkelijker toegankelijk wordt.

Dat meldt waakhond NMa. De adverteerder krijgt een beter overzicht van de luistercijfers, omdat meer stations kunnen worden opgenomen in het CLO dan nu het geval is. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie op de radioadvertentiemarkt zal toenemen.
De NMa heeft onderzoek gedaan naar de toegang tot het luisteronderzoek naar aanleiding van een klacht van WildFM. De regionale zender wilde opgenomen worden in het CLO, maar dit kon alleen tegen dezelfde voorwaarden als een landelijke zender terwijl het bereik van WildFM regionaal is. Tijdens de gesprekken met de NMa kwam het RAB zelf met het voorstel zijn toegangsregels aan te passen. De NMa heeft mede op basis van deze toezeggingen besloten het onderzoek niet voort te zetten.
Het CLO wordt in opdracht van het RAB door Intomart uitgevoerd en meet het bereik van een zender onder luisteraars in heel Nederland.

bron: o.a. http://www.adformatie.nl/nieuws
 

© s. kroeske - j.fictoor