V De sekse is van invloed op de waardering van de boodschap in een radiocommercial. Een vrouwenstem is effectiever dan een mannenstem, en dat terwijl vaker gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.

Dit blijkt uit onderzoek van Soundbase samen met de Rijksuniversiteit Groningen. Er kan worden geconcludeerd dat de gemiddelde luisteraar zich laat leiden door vooroordelen, gebaseerd op stereotypen. Bij spotjes voor typisch mannelijke producten wil men liever een mannelijke spreker. Bij `vrouwenproducten` is meer behoefte aan een vrouwenstem. Bij neutrale producten, zoals meubilair of bijvoorbeeld een koffiezetapparaat, blijkt dat een vrouwenstem beduidend meer overtuigingskracht heeft. Een aanprijzing van een neutraal product door een vrouw wordt als positiever ervaren. Toch wordt bij neutrale producten voor een radiocommercial vaker een man gekozen.

Een mannenstem in relatie tot een mannelijk product wordt als professioneel en betrouwbaar ervaren. Dit gaat ook op voor de vrouwelijke spreker bij vrouwenproducten. Daarnaast wordt de vrouwenstem aardiger en aantrekkelijker gevonden. Het onderzoek werd verricht onder 48 proefpersonen die naar verschillende, speciaal voor dit experiment ontwikkelde, radiocommercials hebben geluisterd.

bron: managersonline.nl (28-10-2009)

 
 
Reacties
sieb 05-01-2012 12:21
dit is een onderzoek onder een beperkt aantal mensen en levert dus geen enekele vorm van betrouwbaarheid op. dit onderzoek onder slechts 48 proefpersonen is dus niet representatief.
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor