N

Het luistertijdaandeel van Radio 2 is de laatste jaren vrij constant gebleven, tussen de 10,5 en 11%. Uit een nadere analyse van de NPO blijkt dat de zender het vooral goed doet bij het oudere deel van de doelgroep, 45 jaar en ouder. Het aandeel in het jongere deel van de doelgroep (35 - 44 jaar) is teruggelopen van 10,8% in 2007 naar 8,7% in 2008. Reden voor de NPO om maatregelen te nemen bij Radio 2.

Blijkbaar slaagt Radio 2 er met zijn format – dat al enige tijd staat en de afgelopen jaren steeds verder is fijngeslepen – goed in een zeer aantrekkelijke zender voor 45-plussers neer te zetten, maar voelen de iets jongere luisteraars zich in afnemende mate aangesproken door de zender, zegt de NPO in de Meerjarenbegroting 2010 - 2014.

Het is de bedoeling dat de publieke zenders 3FM, Radio 2 en Radio 5 Nostalgia elkaar wat leeftijd betreft logisch opvolgen. Hiermee beogen we dat luisteraars naarmate zij ouder worden de overgang kunnen maken van 3FM naar Radio 2 en vervolgens van Radio 2 naar Radio 5 Nostalgia.
Maar de overgang en gedeeltelijke overlap van 3FM naar Radio 2 loopt niet goed. In de groep 35 - 54 jaar (mensen die zowel naar 3FM als naar Radio 2 hebben geluisterd) bedroeg de overlap in 2008 slechts 3,3%. Dit is in de afgelopen tien jaar afgenomen.

Om een goede doorgroei van de groep 35 - 45-jarigen naar Radio 2 te bevorderen, zou een grotere overlap wenselijk zijn, concludeert de NPO. In de programmering van Radio 2 zijn het afgelopen jaar aanpassingen doorgevoerd om de daling in aandeel en bereik te stoppen. Deze hebben onvoldoende effect gehad. Dit betekent dat bij ongewijzigd beleid vergrijzing ontstaat en een niet meer te overbruggen ‘gat’ groeit tussen de luisteraars van 3FM en die van Radio 2. Daarom is het nu tijd voor een meer integrale aanpak.

De NPO wil Radio 2 positioneren als een aantrekkelijke en goed beluisterde zender voor de groep 35 - 54 jaar, die aan de onderkant aansluit op 3FM en aan de bovenkant bij Radio 5 Nostalgia. De NPO wil daarom een ‘grotere opfrisbeurt’ voor Radio 2 gaan uitvoeren, waarbij de programmering van de hele zender onder de loep genomen wordt.

Het huidige profiel blijft in de basis bestaan, maar de focus komt veel sterker te liggen op het jongere deel van de doelgroep. Hierbij kan gedacht worden aan een ‘verjongingsslag’ voor alle programma’s (met name die in het weekend), een modernere tone of voice, jongere muziek, vernieuwde themaweken en een andere manier van nieuwsvoorziening, schrijft de NPO.
Op 1 september 2010 moet er een vernieuwde Radio 2 van start gaan dat beter aansluit bij 3FM en door de (jongere) doelgroep wordt gezien als een dynamische, energieke zender, zowel op het gebied van muziek als op het gebied van de nieuwsfunctie van de zender.

bron: Mediajournaal.nl

 

© s. kroeske - j.fictoor