O Webradio in de VS telt miljoenen fans en een groeiend aantal adverteerders. Uit cijfers van Arbitron/Edison Research blijkt dat online radio wekelijks 20% van de leeftijdsgroep 25 tot 54 jaar bereikt. Demografisch is dit een interessante groep. Walmart, Ace Hardware en Procter & Gamble zijn enkele van de gevestigde namen die streaming radiotijd opkopen. Webradio is echter vooral landelijk succesvol. Op lokaal niveau tonen nog weinig adverteerders belangstelling.

Wat online radio duidelijk mee heeft is zijn momentum. In 2005 nog luisterde slechts 8% van de Amerikanen boven de 12 jaar naar streaming radio. Inmiddels is dat aandeel gestegen naar 17%. Dat komt overeen met 42 miljoen luisteraars, een fractie van het totaal van 235 miljoen luisteraars naar reguliere radio-uitzendingen, maar het aandeel blijft groeien. Bij sommige radiozenders zijn luisteraars naar streaming broadcasts al goed voor 10 tot 15% van het totale aantal.

Twee trends zijn verantwoordelijk voor de groei van online radio. Ten eerste luisteren mensen steeds vaker naar webradio via hun pc op het werk. Ten tweede groeit de populariteit van handheld digitale apparatuur. De groei van het aantal luisteraars naar streaming radio loopt niet voor niets gelijk op met de toenemende populariteit van apparatuur als de iPhone. De inkomsten uit reclame stijgen navenant; het afgelopen jaar bedroeg de groei 25%.

bron: o.a. md weekly, brandweek

 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor