W Tijdens de RAB IN2RADIO bijeenkomst over “Creativiteit in radiocommercials” op 2 juni 2009 in Hotel Arena zijn de winnaars bekend gemaakt van de eerste RAB Radio Awards.
De 1e prijswinnaar ontving een waardecheque van € 75.000 aan radiozendtijd. Alle winnaars ontvingen de RAB Radio Award trofee.

 
De jury, bestaande uit Ernst Jan van Rossen (TBWA/Neboko), Rodger Werkhoven (freelance copywriter), John Faasse (Uitbijter/Kobalt), Bart van Hal (De Lotto) en Thecla Schaeffer (FHV/BBDO), was het er met elkaar over eens de volgende winnaars:  
 
1e plaats – Goud KONINKLIJKE LANDMACHT - Dokter
 
Jury:
Vorige week donderdag won De Koninklijke Landmacht tijdens het San-gala een Consistent Award voor 5 jaar lang consequent campagne voeren. Deze commercial is daar een mooi voorbeeld van. Vooral vanwege de lekker casual uitgevoerde dialoog. Complimenten aan het bureau, Publicis in dit geval, en de Koninklijke Landmacht, want de verantwoordelijken daar zeggen JA tegen behoorlijk wilde ideëen. Daar kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen. Geschikt? Zeer geschikt. En daar hoort een prijs bij.
 
2e plaats – Zilver STAATSLOTERIJ – Limburgs accent
Jury:
Ze zijn zeldzaam, commercials die helemaal zijn gemáákt voor het medium radio. Meestal zijn de radio doorvertalingen van beroemde campagnes een slap aftreksel van het “echte werk”. Dat geldt zeker níet voor deze commercial van de Staatsloterij. Een bijzonder knappe uitvoering van een heel simpel, maar inventief concept: vanaf het moment dat de verteller de staatsloterij wint hoor je aan zijn stem hoe zijn leven dramatisch veranderd. Zo wordt in een paar zinnen het hele verhaal van de Staatsloterij geschetst. Dat is de kracht van storytelling.

3e plaats – Brons STICHTING CPNB – Cadeau neefje
 
Jury:
Dat eenvoud niet hetzelfde is als simpel, bewijst CPNB met haar commercials ter promotie van het boek als cadeau-artikel. Zonder dat de overdrijving te zwaar wordt aangezet, ontstaat een duidelijk contrast tussen modermismen en de vaste waarde van het boek als geschenk. De nuchtere ironie van Wim T. Schippers is hier dan ook volledig op zijn plaats en weet exact de juiste snaar bij de doelgroep te raken. De mediamix is op briefing: “bereik hoger opgeleiden tijdens cadeaumomenten in het jaar”. De jury twijfelt daarom ook niet aan de effectiviteit-per-marketingeuro van deze goed uitgevoerde campagne.
 
voor het gehele juryrapport klik hier:
 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor