A Universiteit Utrecht adviseert aanpassing radiomarktonderzoek
Het leidende radiomarktonderzoek in Nederland is anno 2009 aan verbetering toe, concluderen hoogleraar Statistiek Peter van der Heijden van de Universiteit van Utrecht en onderzoeker Ger van Gils van bureau BOA. Zij komen tot deze conclusie na analyse van de twee grootste Nederlandse radioluisteronderzoeken: het Continu Luister Onderzoek (CLO) van Intomart GfK en het bereikonderzoek FunX, uitgevoerd door bureau Synovate. Om een juist beeld te krijgen van de radiobeluistering van de Nederlandse bevolking en delen daarvan, zoals de FunX-doelgroep, moet gewerkt worden aan verbetering van de representativiteit van beide onderzoeken. Aanbevolen wordt om het CLO te combineren met methoden van het Synovate onderzoek. Er moeten speciale inspanningen worden gepleegd om zogenaamde 'moeilijke groepen' (jongeren, allochtonen) in het CLO-panel op te nemen. De onderzoekers wijzen in dit verband op recente resultaten die het CBS heeft geboekt door uitbreiding van het aantal contactpogingen bij deze groep. Verder wordt aanbevolen om bij jongeren face-to-face enquêtes met een aangepaste korte en eenvoudige vragenlijst te gebruiken, zoals Synovate die hanteert.

Na de oproep van minister Plasterk eind 2008 aan de volledige mediabranche om de representativiteit van het bestaande kijk- en luisteronderzoek te verbeteren, heeft FunX de Universiteit Utrecht opdracht gegeven het eigen luisteronderzoek en het CLO te analyseren en met aanbevelingen te komen. FunX-directeur Willem Stegeman: “Wij wijzen er al jaren op dat de mediaconsumptie van vijftien procent van de bevolking onderbelicht wordt. Niet alleen de politiek maar ook de visitatiecommissie van de Publieke Omroep heeft hier inmiddels stevige kritiek op. Terecht, want deze mensen betalen belasting en consumeren als elke andere Nederlander. En moeten dus gewoon opgenomen worden in het leidende mediamarktonderzoek".

Synovate onderzoekt sinds 2004 jaarlijks het bereik van FunX onder jongeren van 15 tot 35 jaar die wonen in de stadsregio’s van de vier grote steden. De steekproef bestaat uit circa 2000 jongeren die qua leeftijd, geslacht en etnische afkomst representatief dienen te zijn voor de doelpopulatie van de steden. De interviews worden op straat afgenomen. Doel van het CLO is een representatief beeld te krijgen van het luistergedrag van de Nederlandse bevolking van 10 jaar en ouder. Jaarlijks worden daartoe ruim 200.000 mensen benaderd voor deelname aan een panel gedurende één jaar. Uiteindelijk houdt een groep van 9.000 respondenten in dat jaar totaal 6 maal gedurende een week een (voor de meesten digitaal) dagboekje over radio luisteren bij. Omdat de onderzoekers van Intomart geen inzage kregen in het CLO zijn de bevindingen over dit onderzoek gebaseerd op openbare bronnen.
bron: http://www.funx.info/
 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor