W De Hogeschool InHolland, bekend van onder andere de mediagerichte opleidingen, heeft een luisteronderzoek uitgevoerd in Noord-Holland. Op regionaal niveau wordt namelijk weinig alternatief onderzoek uitgevoerd, waardoor ook de positie van een aantal (regionale) zenders niet altijd goed duidelijk is.

Daarnaast maken het RAB en Intomart het praktisch onmogelijk om onafhankelijke regionale stations (niet CRN/E-power-leden) te laten participeren in het CLO (Continue Luister Onderzoek), door een landelijk tarief aan deze onafhankelijke stations te vragen. De NMa is inmiddels naar deze handelswijze een onderzoek gestart, zo bevestigde zij.

Om het luistergedrag van Amsterdamse en Noord-Hollandse jongeren naar FM stations toch eens goed in kaart te brengen, en de populariteit van alle in de provincie te ontvangen FM stations te meten, zijn in het representatieve onderzoek face to face jongeren ondervraagd naar hun luistergedrag, wat opvallende resultaten opleverde.

Doordat naast dag- en weekbereik onder respondenten ook de luistertijden zijn gemeten, kon het marktaandeel worden vastgesteld. Dit leverde een primeur op; want voor het eerst sinds 1996, het moment waarop in Nederland de ‘Niet Landelijke Commerciële Omroep’ (NLCO) werd geïntroduceerd, heeft een NLCO zender alle landelijke concurrenten onder jongeren verslagen.

NLCO zender Wild FM Hitradio scoort in het onderzoek maar liefst 21% marktaandeel, en heeft daarmee de #1 positie in Noord-Holland veroverd. Ook in Amsterdam heeft het station de koppositie met een riante 25% aan marktaandeel in 15-24 jaar. Uit eerder onderzoek bleek al dat nationale zenders de hete adem voelden van Wild FM.

Wild FM brengt overwegend regionale content met hedendaagse hitmuziek en gunt daarnaast R&B een prominente rol. De zender kent ether- en kabeldekking in Noord-Holland en een stukje Flevoland (Almere).

Dave Leusink, directeur Wild FM: "Vijf jaar na de start marktleider bij jongeren, fantastisch. Een uitstekende prestatie van ons buitengewoon creatieve en slagvaardige team, dat een gebakje waard is. Natuurlijk gaan we nu niet achterover leunen, deze cijfers geven alleen maar aan dat Wild FM Hitradio op de goede weg is en juist nu moet doorpakken.

Tevens hoop ik dat EZ en OC&W door dit resultaat zien dat het zeer belangrijk is om juist meer FM-frequenties aan NLCO zenders beschikbaar te stellen, belangrijk voor groei in onze sector, evenals pluriformiteit en unieke regionale werkgelegenheid in de media."

Het station komt deze maand met cijfers over de lokale G4 minderhedenzender FunX.
Bron: o.a. radio.nl
 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor