U

Radio blijft het belangrijkste medium voor nieuwe muziek. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van Nielsen Music onder ruim 3.000 respondenten in het zogeheten ePanel.

Met 48% laat radio alle andere media ver achter zich als het gaat om de belangrijkste bron voor het ontdekken van nieuwe muziek. Op de tweede plaats worden vrienden/relaties (10%) genoemd, terwijl YouTube met 7% op de derde plek staat. Pandora en iTunes volgen met ieder 6%. Opvallend is dat retailers op een negende positie staan met 2%.
De belangrijkste reden om muziek te kopen is met 54% een positieve aanbeveling van vrienden en/of bekenden. Het winnen van een belangrijke prijs zoals een MTV Award scoort een tweede plaats met 29%, terwijl recensies op zowel blogs, muzieksites of magazines tussen de 19% en 25% scoren. Een hoge rating op iTunes wordt in 28% van de gevallen genoemd.
Gevraagd naar de activiteiten op social netwerksites geeft slechts 8% van de ondervraagden aan dat er muziek wordt gedeeld, terwijl 6% muziek ook uploadt. Belangrijkste activiteit op social netwerksites is met 65% communiceren en contact houden met vrienden.

Bron: http://www.entertainmentbusiness.nl/nieuws/

n.b.: let wel op dit is een Amerikaans onderzoek, Pandorra, MTV zijn bijvoorbeeld in NL geen (belangrijke) spelers in de markt.

 

© s. kroeske - j.fictoor