5

Nog een paar weken te gaan en de actieweek van 538 voor War Child barst in alle hevigheid los. Van 9 tot en met 16 maart trekken de Radio 538 DJ’s met de mega studiotruck langs acht verschillende steden. De hele week zijn er veel leuke activiteiten te beleven op de pleinen. Er komen diverse artiesten optreden, er is een talentstage waarbij Nederlands zangtalent kans maakt op een muziekcontract, luisteraars maken kans om zelf op de radio hun favoriete nummer aan te kondigen en iedereen met een  bijzonder talent kan dit laten zien op het open podium. SBS 6 registreert de volledige actieweek en besteedt er dagelijks uitgebreid aandacht aan in Shownieuws. Het doel van de actieweek is om zoveel mogelijk geld op te halen voor het onderwijsprogramma van War Child. Want 28 miljoen oorlogskinderen zien nooit een leraar. Zonder onderwijs is de kans dat ze een vreedzame toekomst opbouwen klein.

Route actieweek
Radio 538 en War Child doen acht gemeentes aan tijdens de ‘538 voor War Child’ actieweek.
Vrijdag 9 maart Maastricht - Vrijthof, zaterdag 10 maart Nijmegen - Koningstraat (Koningsplein), zondag 11 maart ’s-Hertogenbosch - Markt, maandag 12 maart Hilversum - Kerkbrink, dinsdag 13 maart Alphen aan den Rijn - Rijnplein, woensdag 14 maart Meppel - Kerkplein, donderdag 15 maart Leeuwarden - Lange Pijp en op vrijdag 16 maart sluiten we af met een groot feest in Groningen - Grote Markt.

Radio 538 programmering
Elke dag, ook tijdens het weekend, zijn alle Radio 538 DJ’s te horen. Tussen 06.00 en 00.00 uur is de radiostudio live vanaf de lokale pleinen, vanuit de mega studiotruck. Daarna - van 00.00 tot 06.00 uur - gaat de studio over naar een school in de gemeente waar 538 voor War Child de volgende dag te gast is. (De volledige programmering is te vinden in de bijlage.) Tijdens de nachtuitzendingen repeteren de studenten ook voor ‘Dans voor War Child’. Enkele honderden studenten studeren een dans in, die zij later die dag op het plein in de gastgemeente uitvoeren. De studenten zoeken hiervoor sponsoren zodat zij met het optreden geld ophalen voor de actie.

TV registratie
SBS 6 is mediapartner van de actieweek. Shownieuws besteedt dagelijks in de vroege en late editie, om 19.18 uur en 22.50 uur, ruim aandacht aan de actie. Marlayne Sahupala presenteert vanaf alle locaties en verzorgt interviews met de DJ’s, bekende artiesten en de deelnemers aan de War Child Talentstage. Daarnaast is SBS 6 weerman Piet Paulusma vrijwel elke dag te vinden in één van de acht steden. De volledige ‘538 voor War Child’ actieweek is 24 uur per dag live te volgen op TV 538 en op de evenementenkanalen van UPC en Ziggo.   

538 voor War Child Talentstage
Zangtalent kan zich aanmelden op de 538voorwarchild.nl website. De inschrijvingstermijn sluit op vrijdag 24 februari om 18.00 uur. Uit alle aanmeldingen blijven maximaal 56 talenten over. Zij ontvangen een uitnodiging om tijdens één van de actiedagen een optreden te verzorgen op de 538 voor War Child Talentstage. Iedere actiedag levert uiteindelijk één dagwinnaar op. Tijdens de grote finale op 16 maart zingen de dagwinnaars een duet met een bekende artiest. De winnaar wint een muziekcontract voor een single release, waarvan de opbrengst ten goede komt aan War Child. De 538 luisteraars en kijkers zijn de jury. Zij kunnen stemmen door te sms-en naar 4333, door middel van het 538 ‘Maak ’t Of Kraak ‘t’ systeem.

Andere talenten
Tijdens de actieweek staat het inzetten van talent voor oorlogskinderen centraal. Alles kan: brownies bakken, eindeloos rondjes fietsen, beatboxen of hoelahoepen. Mensen kunnen de opbrengst van hun acties uiteraard overmaken, maar ook zelf langsbrengen of pinnen bij de 538 truck in de gemeente.  Of een symbolische cheque overhandigen. Daarbij kan iedereen met een bijzonder talent zijn of haar actie laten zien op het 538 podium! Het 538 voor War Child videoteam registreert dit optreden en het is meteen daarna op de actiewebsite terug te zien. De beste optredens krijgen ook aandacht op TV 538 en in SBS Shownieuws.

Tag-Je-Track
Vanaf maandag 5 maart is op de 538voorwarchild.nl website de playlist van de actieweek te vinden. Door middel van de online donatiemogelijkheid op de site, kan elke luisteraar een 538 track uit de playlist taggen, met een minimum van € 5,- per tag. Zolang de desbetreffende track tijdens 538 voor War Child te horen is, verschijnen de namen van de tagger(s) op de website en op TV 538. Ook tijdens de aankondiging van de tracks vermelden de 538-jocks de namen van de tagger(s) en bellen zij taggers in de uitzending die vervolgens zelf hun favoriete track mogen aankondigen.

Onderwijs helpt de oorlog uit een kind te halen
Op dit moment zijn er 28 miljoen oorlogskinderen die nooit een leraar zien. Omdat ze niet naar school durven. Omdat ze kindsoldaat zijn. Omdat ze gevlucht zijn. Of omdat de weg bezaaid is met mijnen. War Child zorgt ervoor dat deze kinderen - ondanks de oorlog – leren lezen, schrijven, rekenen of een vak leren. Ook als er geen school in de buurt is. In de chaos van een door oorlog getroffen gebied geeft onderwijs kinderen houvast. Een veilige plek, een dagelijks ritme, vrienden. Als kinderen zich veilig voelen, een ritme hebben en er niet alleen voor staan, zitten ze lekkerder in hun vel. Ze krijgen weer vertrouwen, in zichzelf en in de toekomst. Onderwijs helpt zo letterlijk om de oorlog uit een kind te halen.

Meer informatie: www.538voorwarchild.nl

UPC is hoofdsponsor en SBS 6 is exclusief mediapartner van 538 voor War Child

 

© s. kroeske - j.fictoor