R Op 6 oktober heeft de vakjury bekend gemaakt welke radiocommercial volgens de vakjury de beste van 2011 is.
RAB het Radio Advies Bureau reikte dit jaar voor de tweede keer de publieksprijs uit voor de beste radiocommercial. Om deze actie nationale bekendheid te geven werd een grootscheepse radiocampagne uitgezonden op 42 publieke en commerciële radiostations.

RAB Radio Awards Vakjuryprijs Profit 2011
GOUD
Albert Heijn - Zomerhits campagne
  Hamburgers met korting
  La la la la la pasta
  Tweede komme-komme-kommer
  De bakjes druiven die gaan hard
  Jokers plakken, korting pakken

RAB Radio Awards Vakjuryprijs Profit 2011
ZILVER
Sony Pictures
  Smurfercials
BRONS
Domino's Pizza
  Domino’s Hawaï Pizza
RAB Radio Awards Vakjuryprijs Goud Non-Profit 2011
Fonds Slachtofferhulp campagne
  Aanranding
  Geweld
Radio-adverteerder van het jaar 2011
Friesland Bank
  Betaalpot
  Boze droom
Publieksprijs 2011
Ohra
  Bom in Eend
Ohra’s ‘Bom in eend’ wint publieksprijs beste radiospot 2011
 
Uit zes genomineerden koos het Nederlandse publiek als beste radiocommercial van 2011  Bom in eend van OHRA autoverzekeringen. De publieksprijs werd 6 oktober voor de tweede keer uitgereikt op de jaarlijkse RAB Radio Awards.
Om deze verkiezing nationale bekendheid te geven werd een grootscheepse radiocampagne uitgezonden. Liefst 32% van de uitgebrachte stemmen was voor Ohra. Friesland Bank werd uitgeroepen tot Radio-adverteerder van het jaar, een vakprijs. Diezelfde jury koos gaf een Gouden Award aan Albert Heijn‘s Zomerhits-campagne. Zilver ging naar Sony Pictures voor De Smurfenfilm-spot, Brons naar Domino Pizza/Hawaï.
 
Voor het eerst was er ook een non-profit radioprijs, die werd gewonnen door Fonds Slachtofferhulp voor de radiospotjes Aanranding en Geweld. De RAB Radio Awards werden in een uitverkochte WesterUnie op het Westergasfabriek in Amsterdam uitgereikt in aanwezigheid van met bijna 300 reclamemensen. De uitreiking vond plaats door Coen & Sander (3FM) en Dave Nelissen. In totaal werd er door de radiostations ruim € 200.000 aan radiozendtijd aan de winnaars ter beschikking gesteld.       

Bron: RAB, Reclamewereld

 

© s. kroeske - j.fictoor