R Vanaf januari 2011 organiseert RAB (Radio Advies Bureau) een verkiezing van de beste radiocommercial van de maand. De radiocommercial wordt door het publiek gekozen middels een online onderzoek uitgevoerd door Intomart GfK. De maandwinnaar dingt mee naar de fel begeerde RAB Award Publieksprijs 2011 in september.

Onderzoeksopzet
Een shortlist van acht commercials wordt door een jury (radiostations en RAB) samengesteld. De geselecteerde commercials worden aan een representatieve steekproef van 200 respondenten voorgelegd. De respondenten krijgen in willekeurige volgorde de commercials te horen en kunnen na beluistering aangeven welke hun favoriete commercial is.

Pearle winnaar januari 2011
De winnaar in januari is Pearle met de commercial rode ogen, met bijna 26% van alle stemmen. Tweede werd de 100% BOB commercial van Postbus 51 met 23% gevolgd door Toyota met de Duitse inruilweken uiting, deze kreeg 14% van de stemmen. Opvallend is dat de jonge doelgroep (13-34 jaar) kiest voor de Postbus 51 als populairste commercial en dat het bij de vrouwen een close finish was tussen Pearle en Postbus 51.

http://www.rab.fm/Onderzoek/creativiteit-2/
 

© s. kroeske - j.fictoor