S

Radio heeft 2010 met een prima resultaat kunnen afsluiten. Na een voorzichtig 1e kwartaal (1%) heeft radio, dankzij een gemiddelde 6% stijging in het 2e tot en met 4e kwartaal een sterke stijging van 5% kunnen realiseren. Hiermee passeert radio de grens van € 230 miljoen (€ 230.556.000,-).

Ook het aantal radio-adverteerders is in 2010 sterk gestegen met 4% tot 1791 adverteerders. De drie grootste branches op radio waren: financiële dienstverlening, transport en retail en deze top 3 branches lieten ook de grootste stijging zien. De top 3 adverteerders in 2010 waren: KPN, Unilever en General Motors. Opvallend was ook de explosieve groei bij retailers. Albert Heijn en Lidl behoren tot de 5 grootste groeiers op radio.
RAB Directeur George Bohlander: ‘Het is fantastisch, dat steeds meer adverteerders voor radio kiezen. Naast de sterke radiobranches zoals financiën en transport gaan steeds meer retailers radio inzetten. Grote merken als Albert Heijn, Lidl, Kruidvat en Jumbo behoren tot de grootste stijgers in deze groep. Een andere belangrijke ontwikkeling is de explosieve groei bij non-spot. 2010 is voor non-spot het absolute topjaar’.

RAB (Radio Advies Bureau) heeft tot doel hét kenniscentrum te zijn voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en heeft tot doel met deze bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied van radio te stimuleren. RAB is hoofdopdrachtgever van het Continu LuisterOnderzoek en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

http://www.rab.fm/

 

© s. kroeske - j.fictoor